maanantai 19. helmikuuta 2018

Stressi

Stressi, tuo varmasti kaikille tuttu ilmiö. Tällä kertaa puhun teille stressistä yleisesti, sen hallinnasta sekä omista kokemuksistani mitä tulee stressiin. Stressiä voi olla monenlaista. Se voi olla lyhytaikaista tai pitkäaikaista. Sen vaikutukset saattavat olla huomattavasti arkielämää haittaavia tai sitten pelkästään suoritusta parantavia. Jokainen yksilö myös kokee stressin omalla tavallaan ja eri määrissä. Kaikki kuitenkin varmasti tietävät, että voimakkaan stressin jatkuessa pitkään, se vaikuttaa ihmiseen väistämättäkin niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Tällä kertaa keskitynkin nimenomaan tähän pitkittyneeseen ja haitalliseen stressiin.

Meidän  yhteiskuntamme on hektinen ja mielestäni suoritusyhteiskunta on sopiva kuvaus yhteiskunnallemme. Ihmisille asetetaan valtava määrä odotuksia ja osa väjäämättäkin putoaa tästä kelkasta. Toisaalta, on myös nykypäivänä ihmiset lähempänä samaa lähtöviivaa kuin koskaan aiemmin ja voi jokainen toimia niin sanotusti "oman onnensa seppänä". Omat valinnat rakentavat jokaiselle oman ja ainutlaatuisen polun.



Parin viimeisen vuosikymmenen aikana on teknologian puolella tapahtunut hurjia muutoksia ja nykyään lähes jokaisella on älypuhelin, sekä suurin osa ainakin nuoremmista sukupolvista käyttävät ainakin yhtä jos ei useampaa sosiaalisen median alustaa. Niin paljon kuin itse rakastankin sosiaalista mediaa ja sen avaamia mahdollisuuksia toteuttaa itseään, tuo tämä jatkuvasti tavoitettavissa oleminen myös paineita ja lisää hektisyyttä elämään. Kaikkia tilanteita ei myös osata enää elää ilman kameran linssiä välissä. Välillä tekeekin siis hyvää viettää muutamia päiviä minimisoiden sosiaalisen median käyttö ja kokeilla olla aidosti läsnä ilman että puhelin on käden jatkeena jatkuvasti.

Miksi päätin kirjoittaa stressistä? Stressi on varsinkin parin viimeisen vuoden aikana ollut olennainen osa mun elämääni, niin hyvässä kuin pahassa. Kotikaupungista lähteminen, uudet opinnot, uusi kaupunki, jonka perään taas uudet opinnot ja uusi kaupunki, hurja määrä tehtäviä liittyen opintoihin, uusi työ, koiranpentu, katkonaiset yöunet, ajan riittämättömyys, suorituspaineet ja tavoitteet. Kaikki nuo edellämainitut tekijät ovat parin viimeisen vuoden aikana aiheuttaneet mulle stressiä ja pakkohan se on myöntää, että myös omilleen pysyvästi muuttaminen loi sekin tietynlaisia paineita, kun on yhtäkkiä sitä on täysin vastuussa omista laskuista ja kuluista. Kukapa ei kokisi hieman stressiä ottaen edellämainitut tekijät huomioon.

Miten tämä stressi on vaikuttanut muhun? 2 vuotta sitten tilanne oli pahimmillaan. Olin valmistunut juuri ylioppilaaksi ja luin hyvin intensiivisesti pääsykokeisiin. Jos johonkin pääsisin opiskelemaan, tiedostin että sinne minä lähtisin yksin. S:llä oli vielä vuosi opintoja kesken ja tiedostin, että jos pääsisin opiskelemaan, meillä olisi edessä kaukosuhde. Välivuosi ei kuitenkaan vaihtoehtona houkuttanut ja pääsinkin opiskelemaan Jyväskylään kemiaa. Muutinkin sinne elokuun lopussa 2015. Mun ensimmäinen asumisratkaisu ei ollut toimiva ja jouduin etsimään uuden asunnon ennen kuin olin edes kuukautta asunut siellä. Yliopistossa opiskelu myös vaati hetken totuttelua. Olin yhtäkkiä mulle lähes tuntemattomassa kaupungissa ja mulla oli Jyväskylässä vain yksi ystävä. Hyvin äkkiä opintojen alettua huomasin kemian olevan väärä ala mulle. Opinnot tuntuivat pakkopullalta ja olin paikoin erittäin yksinäinen. S vieraili aina kun pystyi ja minäkin ajoin Jyväskylä-Kokkola väliä yleensä ainakin 2 kertaa kuukaudessa. Jossain vaiheessa mun ruokailu muuttui erittäin yksipuoliseksi ja en vaivautunut ikinä laittamaan itselleni lämmintä ruokaa. Ainoat kerrat kun söin lämmintä ruokaa oli kun S oli kyläilemässä tai kun olin käymässä kotona Kokkolassa. Mun ruokavalioni kiteytettynä koostui kaurapuurosta, ruisleivästä ja jogurtista.

Yhdistettynä mun huonot elämäntavat ja stressi mitä koin, näkyi se mun mielialassa, jaksamisessa sekä myös hiusten kunnossa. Mulla on aina aikaisemmin ollut paksut ja terveet hiukset. Pitkittynyt stressi, yksipuolinen ruokavalio ja vähäinen liikunta kuitenkin aiheutti mulle näkyvää hiustenlähtöä. 


Miten olen pyrkinyt hallitsemaan stressiä ja mitkä keinot ovat auttaneet minua? Kaiken A ja O on ollut elämäntapojen muuttaminen terveellisemmiksi. Tässä olen listannut asioita, jotka ovat auttaneet mua jaksamaan ja hallitsemaan stressiä:

1. Säännöllinen ja riittävä uni: Tätä ei voi korostaa tarpeeksi. Hyvät ja säännölliset yöunet tekee paljon. Kun nukut hyvin ja riittävästi, jaksat paremmin ja olet tuotteliaampi. Nykyään pyrin menemään nukkumaan aina samaan aikaan ja samoin myös heräämään samaan aikaan, riippumatta siitä onko arkipäivä tai viikonloppu. Jokaisen tulisi nukkua itselleen optimaalinen määrä. Sopivan unirytmin löytää kokeilemalla. Ei kannata kuitenkaan myöskään nukkua liikaa. Silloin ei nimittäin myöskään herää pirteänä, vaikka toisin voisi luulla. Haastan teidät kokeilemaan oman optimaalisen unirytmin löytämistä ja sen noudattamista vaikka edes kahden viikon ajan. Aikaisin heräämisessä on myös runsaasti hyviä puolia. Olo on tuotteliaampi ja aamu lähtee hyvin käyntiin.

2. Terveellinen & Monipuolinen ruokavalio: Tämä! Se mitä laitat suuhusi vaikuttaa ratkaisevasti yleisvointiisi. On tärkeää huolehtia siitä, että syö säännöllisesti sekä riittävästi. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että ruokavalio on monipuolinen ja että siitä saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Monipuolinen ruokavalio saa jaksamaan paremmin ja se vahvistaa vastustuskykyä. Pitkittynyt stressi puolestaan voi heikentää vastustuskykyä ja altistaa eri taudinaiheuttajille. Syömällä hyvin voi ylläpitää tervettä vastustuskykyä. Yleisvointi näkyy myös ulospäin ja niinkuin ylhäällä mainitsinkin, se miten syöt näkyy myös esimerkiksi suoraan hiusten ja ihon kunnossa. Veden juonnin lisääminen on myös ehdottomasti yksi tapa mitä suosittelen. Kannann itse nykyään joka paikassa mukanani vesipulloa ja juon huomattavasti enemmän vettä kuin aikaisemmin. Eron hupomaa mm. ihoni kunnossa, silmänalusissa sekä vireystilassa. Päätänikään ei särje enää niin usein.

3. Aikataulutus & Suunnittelu: Kun on paljon tekemistä, on hyvä osata aikatauluttaa ja suunnitella menot ja tekemiset niin, että ehtii tehdä kaiken. Lepäämiselle pitää myös muistaa varata riittävästi aikaa. Mä suunnittelen joka kuukaudelle omat tavoitteet ja joka viikko suunnittelen tulevan viikon etukäteen. Näin tiedän mitä odottaa ja mitä mun tulee saada tehtyä. Jos en listaa ylös asioita mitä haluan saada tehtyä, on hyvin todennäköistä että ne unohtuu tai jäävät muuten vain tekemättä. Aikataulutus vähentää ainakin mulla huomattavasti stressi, kun tiedän että saan kaiken varmasti tehdyksi jos vain noudatan mun suunnitelmaani. Suosittelen siis ehdottomasti tekemään joko päivittäisiä tai viikottaisia suunnitelmia, jossa mietitte etukäteen asiat, jotka haluatte saada tehytä ja minä päivänä teette mitäkin.

4. Priorisointi: Mitä tulee tekemisen paljpouteen, priorisointi on tärkeä taito. Aika on rajallista ja aina se ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Siksi tuleekin osata asettaa tehtävät tärkeysjärjestykseen. Jokaisella ihmisellä on oma arvomaailmansa ja niiden mukaan me tehdään valintoja. Kun asetat itsellesi selkeät päämäärät ja tavoitteet, on helppo miettiä, että mitkä asiat auttavat sua pääsemään sun päämäärään ja mitkä taas ovat toissijaisia. Keskitä sun energia asioihin, mitkä vievät sua eteenpäin ja kohti sun tavoitteita.

5. Liikunta: Kuten kaikki tietävät, me ihmiset ollaan isoja kokonaisuuksia. Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi toimivat käsi kädessä. Liikunta ja erityisesti liikuntamuodot, joista nauttii vähentävät tutkitusti stressiä puhumattakaan kaikista muista positiivisista terveysvaikutuksista. Mulle liikunta on nykyään tärkeä osa mun arkeani ja pyrin liikkumaan säännöllisesti. Uusimpana tapana olen päättänyt pyhittää joka aamusta 5 min joogaamiseen. Muita muutoksia mun liikuntatottumuksissani ovat säännölliset lenkit koiran kanssa ja olen myös pidemmän aikaa jo pyrkinyt tekemään kokonaisvaltaisen kokovartalotreenin vähintään kolme kertaa viikossa. Saan liikkumisesta kasapäin energiaa ja se auttaa mua jaksamaan. Liikunta ei saa, eikä sen pidä olla pakkopullaa. Jokaisella varmasti löytyy liikuntamuotoja, jotka ovat mieleisiä. Törkeintä on, että muistaa liikkua.

6. Itsesi palkitseminen: Kun olet saanut tehtyä itsellesi aikataulun, mieti myös valmiiksi, että miten voit palkita itseäsi kun saat esimerkiksi kolme tehtävää tehtyä. Tämän "palkinnon" ei tarvitse olla mitään ihmeellistä, mutta mielellään jotain mistä nautit. Esimerkkinä voit palkita itseäsi vaikka jollain maistuvalla välipalalla, ystävien näkemisellä tai ihan millä tahansa. Kun tiedostat mitä odottaa tehtävien jälkee, motivoi se myös tekemään. Näin ollen voit hyvällä omallatunnolla sitten tehdä jotain mukavaa kun olet saanut kaiken tärkeän tehtyä.

7. Itsesi kuunteleminen: Kaikilla meillä on päiviä kun mikään ei huvita ja kaikki tuntuu kaatuvan niskaan. Näinä hetkinä on tärkeätä osata kuunnella itseään ja osata antaa itselleen myös lupa siirtää tehtäviä myöhemmälle ajankohdalle jos mahdollista. Kurjalla fiiliksellä on vaikea saada tehtyä mitään ja voi tuon ajan käyttää paremmin lepäämällä sekä lataamalla akkuja. Oman itsesi tunteminen auttaa paljon ja on hyvä tuntea mitä kehosi ja mielesi tarvitsee milloinkin.

8. Oma aika: Tätä ei varmaan tarvitse avata sen enempää. Jokainen ihminen tarvitsee omaa aikaa, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Kaiken arjen kiireiden jälkeen onkin tärkeää pyhittää itselleen tarpeeksi omaa aikaa, jotta loput viikosta sitten jaksaa tehokkaasti tehdä mitä pitää.

9. Niinkin yksinkertainen asia, kuin herääminen katsomatta puhelinta: Sorrun välillä itsekin vielä katsomaan puhelinta sängyssä, mutta yritän kovasti päästä kokonaan eroon tästä tavasta. Sosiaalisen median selaaminen, sähköpostien lukeminen ja kaikki se mitä puhelin tuo tulessaan on varsinainen tulva vasta herätessä. Suosittelen kokeilemaan nousemista suoraan heräämisen jälkeen ja hakeutumista esimerkiksi suihkuun tai sitten istumaan juoden kahvia. Aamu alkaa paljon rauhallisemmin ja rennommassa tunnelmassa kun siirtää puhelimen selaamista hieman myöhäisempään ajankohtaan. Antakaa aamusta itsellenne hetki vain olla ja herätä. Näin myös säästyy aamusta aikaa johonkin muuhun.

Jos elämässä jokin asia tuottaa sinulle ihan ylitsepääsemätöntä stressiä, mieti että onko ne asiat sen arvoisia. Pyri minimoimaan stressiä aiheuttavat tekijät ja keskity asioihin, mitkä saavat sinut voimaan hyvin. Terveys on tärkeintä mitä meillä on ja sen tulee tulla ensin. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti