sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

Miniloma Ruotsiin

Heippa! Viime viikonloppuna saatiin toteutettua meidän kauan suunnitelema miniloma Tukholmaan. Kummatkin otti muutaman vapaapäivän töistä ja päästiin ihan kahdestaan rentoutumaan ja kiertelemään kesäiseen Helsinkiin sekä Tukholmaan. Ei ehkä pelkästään kuitenkaan rentoutumaan. Matkustaminen harvoin on pelkästään rentoutumista. Pikemminkin voisi sanoa kuluttavaa, mutta kuitenkin palkitsevaa ja täysin sen arvoista. Pitkä rantaloma voi ehkä olla asia erikseen, mutta tämmöinen lyhyt pikareissu on pitkälti hyvin hektinen. Oli siltikin mukava päästä pois hetkeksi ja saada muuta ajateltavaa ja nauttia vain toistemme seurasta. Tämä miniloma tuli kyllä tarpeeseen ja nyt on taas jaksanut tehdä töitä ja panostaa muihin juttuihin.

Meidän reisssu starttasi tosiaan sunnuntaina jo hyvin varhain kun lähdettiin Kuopiosta bussilla Helsinkiin. Siellä me oltiin perillä joskus yhdentoista aikaan ja ensimmäisenä käytiinkin syömässä, jonka jälkeen kierrettiin muutama tunti kaupungilla. Kun kumpikin alkoi väsymään väen paljouteen ja kävelyyn raskaiden laukkujen kanssa, päätettiin suunnata ratikalla jo hyvissä ajoin satamaan. Se oli näin jälkikäteen ajateltuna loistava idea, sillä jo viisitoista minuuttia saapumisestamme satamaan alkoi laivaannousu vaikka lähtöön olikin vielä tovi. Mikään ei tunnu paremmalta kuin käydä suihkussa, istahtaa vähän alas ja jättää tavarat hyttiin pitkän reissaamisen ja kävelemisen jälkeen. Ja ihan tälleen by the way, mutta olin täysin unohtanut kuinka huono ruokavalikoima laivoilla on ja se hintataso! Pientä suolaista purtavaa oli tarjolla todella huonosti ja jos olikin, oli hinta suorastaan päätä huimaava.

Helsingissä huomasin omaksi yllätyksekseni mun fiiliksen siihen kaupunkiin muuttuneen ihan täysin. On se nätti kaupunki ja onhan siellä kiva käydä pikaisesti sillon tällöin. Valikoimaa kaupoista ja ruokapaikoista löytyy laaja kirjo ja tapahtumia on myös senkin edestä. Ennen pystyin vain haaveilla asuvani siellä, mutta nyt tuo väenpaljous ja ruuhka joka puolella sai mut lähinnä stressaantuneeksi. Näin "vanhempana" en enää arvosta samoja asioita kuin nuorena ja pidänkin hieman enemmän rauhallisesta ympäristöstä. Helsinki ei siis todellakaan enää olisi unelmapaikka asua mulle. Kun oikein miettii, löytyy niitä mukavia ruokapaikkoja muualtakin ja suurimmalla osalla kaupoista on nykyään verkkokaupat. Pienemmissä, mutta silti isohkoissa kaupungeissa on yhtälailla hyvä valikoima kauppoja  sekä ruokapaikkoja ja löytyy yhtä sun toista tapahtumaa. Sillä plussalla, että ei joudu koko ajan väistelemään kiireisiä ihmisiä. Tiedän, että moni on tästä mun kanssa aivan eri mieltä ja nää mun omat ajatukset siis yllättivät itse allekirjoittaneenkin. Jokatapauksessa nyt takaisin aiheeseen. Tämmöisellä riemuidiootin ilmeellä tosiaan starttasi meidän kierros laivan saapuessa Tukholmaan.

Aloitimme kierroksen suuntaamalla metrolla vanhaan kaupunkiin. Siellä palloilimme hetken ja haimme 7Eleven-nimisestä pikkukaupasta todella herkulliset aamupalamyslijogurtit. Voi kun tuon kauppaketjun saisi Suomeenkin. Vanhasta kaupungista suunnistimme kuninkaallisten palatsin luo ja sieltä johonkin satamaan, joka oli täynnä toistaan kauniimpia veneitä. S halusi myös käydä Vasa museossa ja sen jälkeen suuntasimme keskustaan lounaalle erääseen ihanaan ruokapaikkaan. Kumpikin oltiin tuossa vaiheessa syöty huonosti koko reissun ajan ja kotiruoka oli enemmänkin kuin toiveiden täyttymys. Lihapullilla ja muusilla mentiin :'D. Ruoan syömisen jälkeen oli aikaa myös kierrellä hieman kaupoissa ja tulihan sieltä muutama vaatekappale ostettua. Reissun ideana ei kuitenkaan ollut shoppailla mitenkään erityisen paljoa, joten pienen shoppailukierroksen jälkeen palailimme jo pikkuhiljaa laivalle.

Päällä meidän kaupunkikierroksella mulla oli ainoat vaatteet, jotka sopi sateiseenkin päivään. Sää laivan saapuessa Tukholmaan oli nimittäin epävakaa, mutta kirkastui melkein heti päästyämme kiertelemään. Onneksi! Ei olisi ollut paljoa motivaatiota kierrellä vesisateessa meinaan. Tässä takana olevalla aukiolla bongattiin muuten kuninkaallisten kuljetus. Poliisimoottoripyörät olivat sulkeneet hetkeksi liikenteen kokonaan ja poliisisaattuetta oli joka puolella. Paparazzeja ja lehdistöä oli myös kiitettävästi paikalla. Oli ihan mielenkiintoista seurata tilannetta ihan vierestä! :D

Tukholma pääsi taas yllättämään mut kauneudellaan ja suuresta koostaan huolimatta se ei aiheuttanut mussa samanlaisia stressaantuneisuuden tunteita kuin Helsingin keskusta. Tai voi olla, että Helsingissä matkaväsymys ja painavat tavarat kärjisti mun fiilikset. Tiedä sitä. Tukholma on  kaupunkina mun mielestä joka tapauksessa todella kaunis ja viihtyisä. Ihmiset ovat myös ihanan ystävällisiä. Tästä paikasta mulla ei ole pahaa sanottavaa. Joskus olisi kiva viipyä tuolla vähän pidempäänkin.

Meidän reissu oli tosiaan kaikin puolin onnistunut, pieniä vastoinkäymisiä lukuunottamatta ja ihan tämmöinen pikainenkin muutaman päivän reissu antaa kyllä kummasti virtaa. Vaihtelu normaalista arjesta tekee hyvää ja antaa uutta perspektiiviä asioille. Mitä kaikkea te olette puuhailleet nyt kesän alettua? Mulla ei itselläni ole ihme kyllä tälle kesälle mitään suuria suunnitelmia,  mutta silti vähän kaikkea pientä mukavaa. Heinäkuu mulla menee pitkälti töissä, mutta vapaapäiville saa kyllä mahdutettua yhtä sun toista mukavaa.

Toivottavasti teidän kesä on alkanut hyvin! Ihanaa sunnuntaita kaikille ja toivotaan, että sääennusteet kuin ihmeen kaupalla juhannukseksi muuttuisivat edes hieman paremmiksi!